Абярыце мову сайта

Гісторыя

Гісторыя ААТ «558 АРЗ»

Гісторыя ААТ «558 Авіяцыйны рамонтны завод» пачынаецца практычна з самых першых дзён Вялікай Айчыннай вайны: на працягу 24 чэрвеня - 23 ліпеня 1941 гады ў складзе 8-й Паветранай Арміі ў адпаведнасці з загадам камандуючага Паўднёва-Заходнім фронтам пры складзе № 2 НКО ў горадзе Харкаве былі сфармаваныя 38-е рухомыя авіяцыйна-рамонтныя чыгуначныя майстэрні (вайсковая часць 21951). Начальнікам 38 ПАМ быў прызначаны вопытны арганізатар і спецыяліст інжынер 3 рангу Уладзімір Аляксандравіч Расціслава.
Майстэрні, перамяшчаючыся па чыгунках, павінны былі грунтавацца паблізу лініі фронту, каб аператыўна рамантаваць пашкоджаную у баях авіятэхніку, аднак з-за адсутнасці неабходнага рухомага складу (за выключэннем 3-х вагонаў) яны 1 жніўня 1941 г. на падставе загаду штаба ВПС Паўднёва- Заходняй ваеннай акругі былі нададзены 257 стацыянарным авіяцыйным майстэрням ў г. Харкаве і ў складзе 257 САМ 1 кастрычніка 1941 года эвакуіраваліся ў г. Урупінск Сталінградскай вобласці. Пасля прыбыцця на месца дыслакацыі майстэрні размясціліся на тэрыторыі дзяржаўных стайняў, якія аператыўна былі пераабсталяваны пад вытворчыя памяшканні і цэха:
  • самалётны цэх - 700 кв. м плюс ангарная палатка плошчай 484 кв. м;
  • маторны - 200 кв.м;
  • ўзбраення - 60 кв.м;
  • прыбораў і электрорадиоцех - 80 кв. м;
  • механічны (слясарны ўчастак, дюралевый, вінтаматорную) - 500 кв. м;
  • техсклад - 60 кв. м;
  • кіраванне майстэрнямі - 120 кв. м.
Баявы шлях в / ч 21951 (38 РАМ)
Баявы шлях в / ч 21951 (38 РАМ)
На падставе распараджэння Уэрт ВПС РККА № 386 і загаду ремотдела штаба ВПС ЮЗФ ад 26 кастрычнiка 1941 г. 257 САМ перабазуюцца ў г. Сарочынск Чкалаўскай вобласці, а 38-е ПАМ застаюцца ў г. Урупінск і пачынаюць функцыянаваць як самастойная баявая адзінка.
З 16 лістапада 38 РАМ прыступілі да аднаўлення лёгкіх бамбавікоў Су-2, самалётаў У-2, матораў М-88 і М-11 8-й Паветранай Арміі ВПС ЮЗФ. За час баявой працы ў Урупінск, менш чым за год, асабісты склад майстэрняў вярнуў у строй 151 самалёт і 143 авіяматораў.
Для аператыўнага ўводу ў строй авіятэхнікі, якая атрымала баявыя пашкоджанні, у студзені 1942 гады з складу майстэрняў былі сфармаваныя рамонтныя брыгады тыпу РАРМ-3 і перакінутыя ў Ленінск Сталінградскай вобласці для рамонту самалётаў на палявых аэрадромах і авиаплощадках.
Згодна з указаннем камандуючага ВПС КА № 4596 ад 11 ліпеня 1942 года 38 РАМ 8 ВА двума чыгуначнымі саставамі перабазуюцца з г. Урупінск за Волгу, на станцыю Безназоўная Саратаўскай вобласці. Майстэрні атрымалі спецыяльны авіярамонтны цягнік, дзе размясцілася ўсё тэхнічнае абсталяванне, інструменты і асабісты склад. З гэтага моманту майстэрні сталі цалкам адпавядаць сваёй назве і прызначэнню - знаходзіцца як мага бліжэй да сваіх часцей для забеспячэння аператыўнага аднаўлення пашкоджаных у баях самалётаў. У гэтым цягніку 38 РАМ за пакінуты перыяд Вялікай Айчыннай вайны прайшлі баявы шлях ад Сталінграда да ўсходняй Прусіі.
Чыгуначныя вагоны, на многія гады сталыя вытворчымі памяшканнямі для 38 РАМ
Чыгуначныя вагоны, на многія гады сталыя вытворчымі памяшканнямі для 38 РАМ
У другой палове 1942 года, калі пачалася Сталінградская бітва, майстэрні, акрамя самалётаў Су-2 і Па-2 і матораў да іх, пачалі рамантаваць штурмавікі Іл-2, знішчальнікі Харрикейн і маторы АМ-38, Мерлін ХХ, М-82.
Калектыў рамонтнікаў-авіятараў на Сталінградскім фронце прарабіў неацэнную працу ў барацьбе за другое жыццё падбітых, полусожженых самалётаў - акрыяўшы літаральна з попелу, яны зноў накіроўваліся ў неба на барацьбу з ворагам.
За выкананне заданняў па рамонце авіятэхнікі на Сталінградскім фронце ўвесь асабісты склад майстэрняў быў узнагароджаны медалём "За абарону Сталінграда».
Праца ў вагонах не спынялася нават падчас руху цягніка
Праца ў вагонах не спынялася нават падчас руху цягніка
У 1943 году становішча змянілася. Фронт хутка развіваўся на Захад. У лютым майстэрні перадыслакаваліся на раз'езд Афросимовский, у траўні на станцыю Пролетарская, у кастрычніку ў г. Данецк.
Па ініцыятыве камандзіра 38 РАМ рухомыя авіярамонтнага брыгады знаходзіліся ў баявых паліцах для аператыўнага аднаўлення авіятэхнікі ў палявых умовах.
Пасля вызвалення Крыму 38 РАМ былі перададзеныя ў склад 3-га Беларускага фронту і перебазаванымі ў ліпені 1944 года на станцыю Ельня Смаленскай вобласці, дзе ўдзельнічалі ў забеспячэнні аперацыі «Баграціён» па вызваленні Беларусі. У пачатку 1944 года быў атрыманы загад аб перабазаванні ў Каўнас Літоўскай ССР у склад 1-й Паветранай Арміі. У красавіку 1945 гады частка перабазавалася ў Гумбиннен, цяпер Гусеў Калінінградскай вобласці і тут працягвала баявую работу па аднаўленню авіятэхнікі да канца Вялікай Айчыннай вайны.
За гады вайны сіламі асабістага складу часткі адноўлена 286 самалётаў розных тыпаў, што эквівалентна колькасці 8-9 авіяпалкоў, адрамантавана 1285 авіяцыйных матораў розных тыпаў.
За баявыя заслугі перад Радзімай у перыяд Вялікай Айчыннай вайны 38-е РАМ ўзнагароджаны ордэнам Чырвонай Зоркі
За баявыя заслугі перад Радзімай у перыяд Вялікай Айчыннай вайны 38-е РАМ ўзнагароджаны ордэнам Чырвонай Зоркі
5 красавіка 1945 38-е рухомыя авіяцыйна-рамонтныя чыгуначныя майстэрні за баявыя заслугі перад Радзімай у перыяд Вялікай Айчыннай вайны 1941-1945 гг. Указам Прэзідыума Вярхоўнага Савета СССР узнагароджаны ордэнам Чырвонай Зоркі. 107 чалавек удастоены высокіх урадавых узнагарод. Ўвесь асабісты склад быў узнагароджаны медалямі "За перамогу над Германіяй у Вялікай Айчыннай вайне 1941-1945 гадоў».
У жніўні 1945 года майстэрні перадыслакаваліся ў г. Наваельня Гарадзенскай вобласці і ўвайшлі ў склад 26 Паветранай Арміі. З траўня 1953 года месцам пастаяннай дыслакацыі частцы становіцца г. Баранавічы Брэсцкай вобласці.
З 1953 па 1956 год адрамантавана 56 самалётаў Іл-10. У 1956 году калектыў майстэрняў паспяхова асвоіў рамонт рэактыўных самалётаў МіГ-15 і МіГ-17.
15 кастрычніка 1958 38-е ордэна Чырвонай Зоркі Рухомыя чыгуначныя майстэрні загадам галоўнакамандуючага ВПС перакладаюцца на штат авіяцыйна-рамонтнай базы з прысваеннем назвы «32-я ордэна Чырвонай Зоркі Ваенная база» з падначаленнем 26 Паветранай Арміі. У тым жа годзе вайсковая база перабазавалася з чыгуначных вагонаў у новыя вытворчыя памяшканні на існуючую сёння тэрыторыю. Такім чынам, скончыўся 17-гадовы «рэйкавы перыяд».
Пасля размяшчэння на новым месцы калектыў базы прыступіў да засваення рамонту першага савецкага бамбардзіроўшчык Іл-28, а ў 1961 годзе паспяхова асвоіў рамонт далёкіх бамбавікоў Тую-16. За 2,5 года было адрамантавана і перададзена ў страявыя часткі 62 самалёта. Адначасова з рамонтам Тую-16 на базе пачалася зборка звышгукавых знішчальнікаў Су-7. За два гады было сабрана і адпраўлена ў частцы 180 самалётаў.
15 чэрвеня 1963 годзе авіябаза ў адпаведнасці з загадам МА СССР выйшла з падпарадкавання ВПС і прыступіла да рамонту ракетнай тэхнікі, атрымаўшы найменне «558 ордэна Чырвонай Зоркі завод па рамонце ракетнай тэхнікі". Пазней, 10 сакавіка 1966 гады завод быў перападначалены камандуючаму 26 Паветранай Арміяй з прысваеннем назвы «558 ордэна Чырвонай Зоркі Авіяцыйны рамонтны завод».
Праца калектыву завода быў высока ацэнены камандаваннем Ваенна-паветраных сілаў краіны. У лютым 1970 года калектыў атрымаў Дыплом Савета Міністраў СССР і ВЦСПС ва ўсесаюзным аглядзе па павышэнню культуры вытворчасці. 9 красавіка 1970 года прадпрыемству прысвоілі званне «Прадпрыемства высокай культуры вытворчасці». У снежня 1980 гады рашэннямі галоўнакамандуючага Ваенна-паветранымі сіламі і Прэзідыума Цэнтральнага камітэта прафсаюза авиаработников заводу прысвоена ганаровае званне "ўзорнага прадпрыемства ВПС». З 1981 па 1985 год заводу пяць гадоў запар прысуджалася першае месца ў спаборніцтве сярод авіярамонтных прадпрыемстваў ВПС Савецкага Саюза.
Перадача сцяга
Перадача сцяга "Пераможца ва ўсесаюзным сацыялістычным спаборніцтве сярод авіярамонтных прадпрыемстваў ВПС СССР» на вечнае захоўванне
У 1989-1990 гг. крызісныя з'явы ў эканоміцы прытармазілі імклівы рух калектыву прадпрыемства наперад. але нават і ў гэтых цяжкіх умовах калектыў завода знаходзіць шляхі захавання вытворчага і эканамічнага патэнцыялу прадпрыемства. У 1989 году завод першым у СССР прыступіў да засваення рамонту шматмэтавага высокоманевренного всепогодного знішчальніка Су-27, в1993-1994 гг. пачынаецца асваенне рамонту самалёта-штурмавіка Су-25, шматмэтавага знішчальніка чацвёртага пакалення МіГ-29 і лёгкага транспартнага самалёта Ан-2.
У 2003-2005 гадах на заводзе быў паспяхова асвоены рамонт верталётаў Мі-8, Мі-24.

Найноўшыя распрацоўкі